PENERAPAN STRATEGI ACADEMIC BRANDING DALAM MENINGKATKAN KREDIBILITAS MASYAKAT

DOI:
https://doi.org/10.35719/akselerasi.v4i2.769Keywords:
Academic, Branding, CreadibilityAbstract
This study aims to investigate about the implementation of academic branding strategy for enhancing the creadibility of society which is actualized in three institution of Islamic elementary school as follows: MI Zaenul Hasan, MIBU 07, and MI Wahas. This study focuses on the implantation and evaluation of academic branding strategy for enhancing the creadibility of society to the three schools. Qualitative-descriptive was used as an approach and field reseach designed by multiple-case studies used as kind of research (Albi Anggito & Johan Setiawan, 2018: 11). Observation, interview, and documentation are used as data collection, then analyzed by the technique and source of triangulation in reaching data validity. The research result reveal that (1) the implementation of academic branding strategy of the three elementary schools to enhance the creadibility of society focused on the planning, and design of academic and non-academic programs which are supposed as excellent program of school in reaching best achievement. (2) The evaluation of academic branding strategy of the three elementary schools to enhance the creadibility of society was done by the monthly meeting by evaluating the weakness and strength of excellent pogram having been implemented to better step in the next events.
Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki tentang penerapan strategi branding akademik untuk meningkatkan kredibilitas masyarakat yang diwujudkan di tiga lembaga sekolah dasar Islam, yaitu: MI Zaenul Hasan, MIBU 07, dan MI Wahas. Penelitian ini berfokus pada penerapan dan evaluasi strategi branding akademik untuk meningkatkan kredibilitas masyarakat terhadap ketiga sekolah tersebut. Pendekatan yang digunakan adalah kualitatif-deskriptif dan penelitian lapangan yang dirancang dengan studi multi-kasus (Albi Anggito & Johan Setiawan, 2018: 11). Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi, kemudian dianalisis dengan teknik dan sumber triangulasi untuk mencapai validitas data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) penerapan strategi branding akademik di ketiga sekolah dasar Islam untuk meningkatkan kredibilitas masyarakat berfokus pada perencanaan dan desain program akademik dan non-akademik yang dianggap sebagai program unggulan sekolah dalam meraih prestasi terbaik. (2) Evaluasi strategi branding akademik di ketiga sekolah dasar Islam untuk meningkatkan kredibilitas masyarakat dilakukan melalui pertemuan bulanan dengan mengevaluasi kelemahan dan kekuatan program unggulan yang telah diimplementasikan untuk langkah perbaikan pada kegiatan selanjutnya.
References
Anggito, Albi & Johan Setiawan, (2018), Metodologi Penelitian Kualitatif, Jawa Barat: CV Jejak
Azwar, Saifuddin, (2011), Metode Penelitian, Yogyakarta, Pustaka Pelajar
Hovland, C. I,. & Kelley, H. (1998), Communication and Persuation, Connecticut, USA: New Haven and London Yale University Press
Karsono Karsono, Purwanto Purwanto, Abdul Matin Bin Salman, (2021), Strategi Branding Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat Terhadap Madrasah Tsanawiyah Negeri, Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, Vol 7, No 2. http//dx.doi.org./10.29040/jiei.v7i2.2649
Kotler, Philip. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Neumeier, Marty. (2003). The Brand Gap. New York: New Riders Publishing.
Rahmat, J, (2008), Psikologi Komunikasi, Bandung; Remaja Rosdakarya
Semiawan, Conny R. (2015). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya, Jakarta: Grasindo
Sugiyono, (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta
Tjiptono, Fandy. (2015). Strategi Pemasaran Edisi 4. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Junaidi, Asmi Faiqatul Himmah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.