Pengaruh Sikap Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Online di MI Bustanul Ulum Jember
DOI:
https://doi.org/10.35719/akselerasi.v1i2.72Keywords:
Motivation to learn,, Online learning, Teacher Attitude, Teacher Attitude, Motivation to learn, Online learningAbstract
In online learning is very much needed teacher knowledge about the rules of learning strategy because it is very influential on learning outcomes. Good teacher knowledge allows them to make learning preparations. This research aims to find out students' responses to online learning at home and how to develop the right solutions to create effective online learning. In order for national education goals to be achieved even if learning is limited. The method of data collection used in this study is to use the questionnaire method. Researchers used 30 respondents at Madrasah ibtidaiyah Bustanul ulum Jember as samples. The process of disseminating the questionnaire was done by administering the questionnaire to elementary school children in the researcher's environment through wathsaap private chat using self-Administered Questionnaires technique.The conclusion that can be drawn from this study is that the role of teachers towards the motivation of students' learning is very maintained, where effective learning strategies in this online learning system can produce a good performance energy response for students.
Keywords: Teacher Attitude, Motivation to learn, Online learning
Dalam pembelajaran online ini sangat di butuhkan pengetahuan guru tentang aturan strategi pembelajaran karena sangat berpengaruh terhadap hasil belajar. Pengetahuan guru yang baik memungkinkan mereka untuk membuat persiapan pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui respons siswa terhadap pemebelajaran online dirumah dan bagaimana menenemukan solusi yang tepat untuk dapat menciptakan pembelajaran online yang efektif. Agar tujuan pendidikan nasional dapat tercapai walau pembelajaran terbatas. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan metode kuesioner. Peneliti menggunakan 30 responden di madrasah ibtidaiyah bustanul ulum Jember sebagai sampel. Proses penyebarannya kuesioner dilakukan dengan memberikan kuesioner kepada anak sekolah dasar di lingkungan peneliti tersebut melalui chat pribadi wathsaap dengan menggunakan teknik self-Administered Questionnaires. Kesimpulan yang dapat di tarik dari penelitian ini adalah di mana peran sikap guru terhadap motivasi belajar siswa sangat berpengarauh , dimana strategi pembelajaran yang efektif dalam sistem pembelajaran online ini dapat menghasilkan respon energi prestasi yang baik bagi siswa.
Kata Kunci: Sikap Guru, Motivasi belajar, Pembelajaran online